De Lacets de Montvernier had ik een aantal jaren geleden al eens beklommen en de Col de la Colombiere (vanuit Scionzier) was nieuw voor mij…



LACETS DE MONTVERNIER
De Lacets de Montvernier had ik dus al eens beklommen samen met Col du Chaussy die je daarna aansluitend opfietst. Omdat ons huisje vlakbij deze ‘balkonnetjes’ lag dachten we: we doen deze nog een keer zonder de Chaussy. Gewoon omdat het kan en het zeker leuk is om deze col nog een keertje te beklimmen. En dat was het, kort & pittig, 6 jaar later en even mooi…



COL DE LA COLOMBIERE
De Col de la Colombiere is er één van de eerste categorie. Met zo’n 17 klimkilometers, een hoogte van circa 1600m en een gemiddeld stijgingspercentage van 6,8% is dit een pittige col. Daarbij een 15,4% op het steilste 100m stukje is best heavy om maar niet van die laatste 4 kilometer van zo’n 9 a 10% te spreken haha.

Maar deze col is ook een hele mooie groene col, van het begin van de klim kon ik genieten van de natuur die vrijwel de hele col bleef. In het begin vond ik het best pittig omdat ik dat niet verwacht had, maar tussendoor kun je een aardig stukje bijkomen, wel zo fijn moet ik zeggen. Het venijn bij deze col zit het hem echt in de laatste 4 kilometer dus.


Buiten dat dit een hele mooie col is is het ook een zeer drukke col. De (sport) auto’s en motors scheurden hier langs me heen, vaak wel met passende afstand moet ik zeggen. Boven op de top waren er ook veel hikers, misschien dat het zo druk was omdat het een zondag was, I don’t know.


Op de top een heerlijk cola’tje zero samen met René voordat we aan de afdaling begonnen. En die ging lekker zeg, niet normaal. Het wegdek is van redelijke kwaliteit op een paar stukken na dan (natuurlijk). Ik vond deze col heel leuk om te fietsen, vooral omdat groene cols favoriet zijn bij mij. Daarbij was die ook zeer goed te doen, okay de laatste 4 kilometers zijn echt pittig, hier krijg je zeker géén rust, maar de rest is fijn rijden moet ik eerlijk zeggen.
*Er komt ook nog een verslagje van mijn beklimming op Col de la Madeleine die ik ook tijdens deze vakantie beklommen heb!
Liefs,
Marjon
